Kiedy muzyka z anime spełnia swoją rolę – gdy jest dobrze dopasowanym tłem, czy raczej wtedy, gdy playlista zaczyna „żyć swoim własnym życiem”? Oto top 5 kompozytorów, specjalizujących się w tworzeniu muzyki do japońskich animacji.
Idealny soundtrack do anime, czyli jaki?
Nie ma idealnego przepisu na stworzenie ciekawej ścieżki muzycznej do anime. Muzyka musi podobać się widzom, nawiązywać do gatunków popularnych wśród fandomu (rock, j-pop, ambient) a przy tym umiejętnie podkreślać klimat animacji. Większość OST do anime spełnia zazwyczaj tylko tą ostatnią funkcję – czyli stanowi nastrojowe tło. Zdarza się jednak, że muzyka do animacji prezentuje bardzo wysoki poziom artystyczny, zyskuje uznanie fanów a czasem otwiera danej serii ścieżkę do międzynarodowej kariery. Sprawdźmy, którzy z japońskich twórców zapracowali sobie na markę najbardziej utalentowanych kompozytorów, specjalizujących się w aranżacji muzyki do anime.
Top 5 – kultowi twórcy OST do anime
1. Yōko Kanno
Kanno to prawdziwa weteranka japońskiej sceny muzycznej. Autorka muzyki do serii animowanych, filmów pełnometrażowych i gier komputerowych. Znana z odważnego łączenia różnych gatunków muzycznych oraz inspiracji muzyką zachodnią (głównie rockiem i jazzem). W procesie tworzenia tekstów do piosenek łączy elementy kilku języków (japońskiego, angielskiego, łaciny) – tworząc nieprzetłumaczalne frazy, stworzone na potrzeby wydobycia ciekawszego efektu dźwiękowego. Pani Kanno zawdzięczamy m.in. kultowe ścieżki muzyczne do animacji Cowboy Bebop, Wolf’s Rain i Brama Piekieł (Darker Than BLACK) oraz do filmów z uniwersum Ghost in the Shell.
Yōko Kanno, Torukia – GitS SAC OST 3
2. Kenji Kawai
Jeśli mówimy o muzyce do GITS-a, nie sposób nie wspomnieć o kolejnym, kultowym współautorze ścieżki muzycznej do tej serii. Kenji Kawai – podobnie jak Kanno – specjalizuje się w aranżacjach muzycznych do animacji, gier komputerowych i filmów pełnometrażowych. Charakterystyczną cechą twórczości tego kompozytora jest łączenie elementów tradycyjnej muzyki japońskiej (kobiece chóry, bębny taiko) i elektronicznej. Kawai komponuje zarówno monumentalne utwory z wykorzystaniem chóru, jak i bardzo nastrojowe kompozycje w stylu ambient.
Kenji Kawai, Making of Cyborg* – Ghost in the Shell OST (1995)
*W 2017 roku Steve Aoki wykonał remiks głównego motywu muzycznego GITS-a na potrzeby filmu live-action (Ghost in the Shell 2017, reż. Rupert Sanders). Efekt? Połączenie oryginalnego motywu chóralnego z elementami dubstepu wywołało święte oburzenie większości fanów animowanej produkcji.
3. Taku Iwasaki
Absolwent wydziału muzycznego Tokijskiego Uniwersytetu Sztuki, wybitny muzyk i kompozytor, specjalizujący się w tworzeniu nastrojowych OST do animacji i gier komputerowych. Iwasaki może pochwalić się imponującą listą skomponowanych ścieżek muzycznych zarówno do klasycznych, jak i współczesnych animacji. Wśród najważniejszych tytułów warto wymienić chociażby: Rurouni Kenshin, Witch Hunter Robin, Soul Eater, Kuroshitsuji (Black Butler), Noragami. Dorzućmy przykładowy fragment z bardzo udanej, eksperymentalnej OST do serii Katanagatari (Sword Story), łączącej elementy muzyki klasycznej, ludowej (japońskiej) i elektronicznej:
Taku Iwasaki, Bahasa Palus – Katanagatari OST 01
4. Yuki Kajiura
Kolejna, zdolna kompozytorka i producentka muzyczna, która na stałe zapisała się w historii animacji. Kajiura – podobnie jak większość wymienionych tu twórców – komponuje muzykę do anime, gier komputerowych i filmów pełnometrażowych. Na swym koncie ma m.in. ścieżki dźwiękowe do anime Tsubasa Reservoir Chronicle, Pandora Hearts, Puella Magi Madoka Magica oraz – bardzo lubianej przez polskich fanów serii – Sword Art Online. Jej styl łączy w sobie elementy muzyki klasycznej, gotyckiej, elektronicznej oraz j-popu. Kajiura – podobnie jak Yoko Kanno – stworzyła własny, nieprzetłumaczalny język artystyczny (Kajiurago lub Kajiuraese), mający podkreślać klimatyczny charakter ścieżek dźwiękowych do wybranych animacji. Przykład poniżej:
Yuki Kajiura, Credens Justitiam (Believing in Justice, Mami’s Theme) – Madoka Magica OST
5. Yasuharu Takanashi
Znany i bardzo ceniony kompozytor muzyki do anime. W przeciwieństwie do pozostałych artystów z zestawienia, jego przygoda z animacją rozpoczęła się dość późno, gdyż ok. 2003 roku. Od tego momentu kariera Takanashiego rozwija się jednak bardzo intensywnie. Autor muzyki do anime Naruto (2007-2017) ma na swym koncie ścieżki dźwiękowe do kilkudziesięciu animacji i filmów kinowych. Najbardziej znane to: Gantz, Hell Girl, Fairy Tail, Beelzebub, Sailor Moon Crystal. Takanashi zgrabnie łączy elementy muzyki nastrojowej z mocnymi akcentami rockowymi. Dodajmy, że chętnie wykorzystuje w swych kompozycjach tradycyjne, japońskie instrumenty muzyczne (np. shamisen).
Yasuharu Takanashi, Eau de Vie – Shiki OST
*
Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to zaledwie zalążek bardzo długiej listy kompozycji, przebojów, openingów i endingów anime. Jakie hity znalazłyby się na Waszych listach ulubionych OST do animacji?