Od 24 do 29 września będziemy świadkami kolejnej, już 9. edycji multimedialnego festiwalu filmu, animacji, gier video oraz wideoklików Ars Independent Festiwal 2019. Jakie niespodzianki w tym roku przygotowali organizatorzy?
6 festiwalowych dni, 138 produkcji, 40 multimedialnych wydarzeń, czyli rusza Ars Independent Festival 2019
Podczas sześciu festiwalowych dni na Ars Independent Festiwal 2019 działo będzie się wiele. Zaplanowano 40 multimedialnych wydarzeń pod hasłem # Unsubscribe.
W programie zobaczymy 138 filmów, animacji, wideoklipów, krótko- i długometrażowych. W tym aż 28 polskich premier – w sumie 2180 minut oglądania! Ponadto 38 gry wideo i 10 wydarzeń na styku różnych mediów. Z kalendarium imprezy zapoznać można się na stronie festiwalu (arsindependent.pl).
O festiwalu „Ars Independent Festival 2019”
Festiwal Ars Independent Festiwal 2019 został stworzony z myślą o młodych twórcach sztuk audiowizualnych. Pozwala na zaprezentowanie swojego dorobku, jak i zdobycie atencji publiczności. W ramach festiwalu odbywają się cztery międzynarodowe konkursy:
- Czarny Koń Filmu,
- Czarny Koń Animacji,
- Czarny Koń Gier Wideo,
- Czarny Koń Wideoklipu.
W poprzednich edycjach festiwalu wzięli udział m.in. Béla Tarra, Nina Menkes, Stephen „M.O.O.N.” Gilarde, Łukasz Barczyk, Sos Sosowski, Wiktor Stribog.
Fanów animacji szczególnie powinien zainteresować pokaz filmu “Ruben Brandt, kolekcjoner”, o którym wspominaliśmy już na naszej stronie.
Sony nabyło prawa do węgierskiej animacji – “Ruben Brandt, Collector”
Ciekawym wydarzeniem będzie też specjalny pokaz “Wieczorynki, przerobione” – set krótkometrażowych animacji i dyskusja o kulturze remixu
http://i2.wp.com/www.arsindependent.pl/wp-content/uploads/2019/04/Wieczorynki-przerobione-2.jpg
Pełny program festiwalu
Czarny Koń Filmu
W konkursie Czarny Koń Filmu zobaczymy tradycyjnie 6 pełnometrażowych filmów debiutujących reżyserek i reżyserów. Nagrodę – statuetkę i tytuł Czarnego Konia oraz 500 EUR – w tym i pozostałych konkursach przyzna festiwalowa publiczność.
Gorące lato w podupadającym mieście, nastoletnie głowy pełne marzeń o ucieczce do Nowego Jorku, zaborczy rodzice i zazdrosny eks – to „Firecrackers” Jasmin Mozaffari w pigułce. #Girlpower i dużo szaleństwa.
Debiutująca reżyserka, Kim Bo-ra, w „Gnieździe kolibra” snuje uniwersalną opowieść z wyraźnie zarysowanym kontekstem społecznym, o koreańskiej rodzinie po przejściach, żyjącej w wielkiej płycie. Silna nostalgia do czasów dzieciństwa sąsiaduje tutaj ze specyficzną formą absurdu oraz sensualną fakturą kadrów.
„Nóż + Serce” Yanna Gonzaleza – znanego dobrze festiwalowiczkom i festiwalowiczom ze „Spotkań po Północy” (2013) – to perwersyjny slasher utrzymany w konwencji horrorów „giallo”. To opowiadana w neonowo-barokowym przepychu historia mordercy w skórzanej masce na twarzy i zabójczym dildo w ręce, polującego na pracowników branży „gay porn”.
Sześć scen. Sześć lat. Sześć chwil, które ukształtowały relację Jenny i Leona, oraz doprowadziły do jej końca. W „Pink Wall” Tom Cullen stworzył film w poetyce kina Erica Rohmera i Richarda Linklatera, oparty o długie rozmowy dwojga bliskich sobie osób. Bolesne i bardzo prawdziwe studium rozpadu więzi międzyludzkich.
Debiut Erika Schmitta, „Cleo”, to podróż do Berlina jakiego nie znamy – surrealizm i nostalgiczne kino w jednym. Fani twórczości Michela Gondry’ego czy Jean-Pierre’a Jeuneta będą zachwyceni, bowiem Schmitt wdraża niezliczone wizualne sztuczki, od animowanych sekwencji po iluzje optyczne, umiejętnie wykorzystując je, by wzmocnić fabułę.
W „Serpentário” Carlosa Conceição wybierzemy się w wędrówkę pustynnym szlakiem przez postapokaliptyczne rubieże Afryki. Poetycko-nostalgiczne doświadczenie o akcie desperackiej walki z bezlitosnym upływem czasu.
Czarny Koń Animacji
Konkurs animacji w trzech setach przybliży 32 krótkometrażowe filmy animowane z całego świata. Mozaikowy przekrój twórczości młodych autorek i autorów na pewno zaskoczy nas najróżniejszymi formami estetycznymi i tematami, które ująć można wyłącznie plastycznością animacji. Będą to filmy, które – za Gabą Palicką, kuratorką konkursu – „potrafią zachwycić, które sięgają kresu jakości / dziwności / celności społecznego komentarza”.
Czarny Koń Wideoklipu
Dwa sety z 30 teledyskami złożą się w tegoroczny konkurs Czarny Koń Wideoklipu. W najmłodszym z festiwalowych konkursów oglądamy co roku rubieże youtuba, a także teledyski, które – cytując Maćka Gryzełko, kuratora konkursu – „nie mają żadnych kompleksów wobec starszego, pełnometrażowego brata spod znaku X muzy”. Listę nominowanych tytułów poznamy dopiero podczas seansu na festiwalu!
Czarny Koń Gier Wideo
W konkursowe 7 nominowanych tytułów zagramy (i oddamy nań głosy) na interaktywnej wystawie w Katowice Miasto Ogrodów.
Lucas Pope dał się poznać światu przez „Papers, Please” (2013) – symulator pracownika przejścia granicznego w totalitarnym reżimie. W „Return of the Obra Dinn” jest nie mniej oryginalny. Roku Pańskiego 1802 statek Obra Dinn opuścił Falmouth z liczącą 60 osób załogą. Po 5 latach znaleziono wrak żaglowca. Nikt nie dopłynął do celu. Monochromatyczna oprawa wizualna, barokowa muzyka, przygody niczym z kart Verne’a i detektywistyczna intryga, która – rzadkość w grach – nie prowadzi nas za rękę.
Nie odpowiadają ci zasady gry? Zmień je! A właściwie to: przesuń je! „Baba Is You” Hempuli Oy to jedna z bardziej błyskotliwych propozycji ostatnich lat – logiczna łamigłówka, w której naczelną mechaniką jest zmienianie mechanik gry.
„FAR: Lone Sails” od Okomotive to bodaj pierwsza interaktywna realizacja koncepcji kina drogi, która faktycznie się grom udała. Parowym wehikułem wyruszamy tutaj w odyseję przez postapokaliptyczny świat – ale bez zombi. To podróż kameralna, kontemplacyjna, piękna.
Studio White Owls Inc. w „The Missing: J.J. Macfield and the Island of Memories” opowiada buzującą od intensywnych emocji historię poszukiwania zbiegłej przyjaciółki na tajemniczej wyspie pośród zabójczych zagadek-pułapek. Cierpisz, odcinając piłami mechanicznymi kończyny, by użyć ich jako obciążniki – samookaleczanie się to tutaj kontekst do etycznych pytań o szczęście, przyjemność i tożsamość we współczesnym świecie.
Deszczową nocą dwójka przyjaciół, Arina i Frendt, pochyla się nad wspomnieniami radosnego dzieciństwa. W „The Gardens Between” od The Voxel Agents razem z bohaterami odkryjemy wzruszającą przeszłość pełną beztroski, rozwiązując intrygujące łamigłówki, których głównym elementem jest zabawa z czasem.
Neo-noirowa „Katana Zero” Askiisoftu to trzymająca w napięciu platformówka tętniąca kontrastowymi kolorami, porywającą ścieżką muzyczną, akcją trzymającą w napięciu i zaskakującą – szczególnie jak na gatunek – fabułą.
„The Friends of Ringo Ishikawa” rosyjskiego projektanta yeo to pocztówka z życia Ringo Ishikawy – szefa młodocianego gangu, przed którym świat za chwilę stanie otworem. Od nas zależy, jak spędzi ostatnią szkolną jesień swojego życia.
Wydarzenia pozakonkursowe
Wspólnie z Wiktorem Stribogiem – autorem fenomenu internetowego „Kraina Grzybów” – i grupą Tajny Projekt zaprosimy Was na wyjątkowy VJ / DJ set. Premierowo na Ars Independent: Powrót do Krainy Grzybów do rytmu niedawno wydanego soundtracku „Poradnik Uśmiechu OST”.
MTV: Modulartelevision to projekt audiowizualny członków kolektywu Biuro Dźwięku Katowice. Za pomocą syntezatorów modularnych oraz telewizorów CRT stworzona zostanie przestrzeń-doświadczenie łącząca w sobie koncert, improwizowaną sesję i instalację audiowizualną.
A co, gdyby bohaterowie słyszeli podpowiadającego im kolejne działania narratora i nie mogli uwolnić się od jego głosu? W tym roku w Najmniejszym Kinie Świata opowieść burząca czwartą ścianę – ubiegłoroczny Czarny Koń Animacji – „Narracja”.
Sos majonezowy, potocznie majonez (z francuskiego »sauce mayonnaise«) to zimny, emulsyjny sos o szerokim zastosowaniu, jeden z sosów podstawowych – dodaje Piotr Gacek, programer festiwalu.
Organizatorami wydarzenia są instytucja kultury Katowice Miasto Ogrodów oraz Miasto Katowice.
P.S. Majonez to oczywiście żart.